Jdi na obsah Jdi na menu

2022 10.02 Capocorb

2. 10. 2022

Tak tohle budeme vídat téměř každé ráno. První kilometry nás povedou podle pláže buďto vlevo, nebo vpravo. Celý záliv (což je bez mála 30 km) se dá takto projet, směrem k Palmě je navíc vybudovaná zcela luxusní cyklostezka (ovšem pozor, max 15 km/h, takže je to celkem opruz se plazit v koloně cyklistů v plavkách).
My nyní jedeme vlevo, tedy na východ k Son Verí Nou. Míjíme tak vlevo různé obchůdky a hospůdky (už nyní mnohde obsazené), vpravo pak lidičky smažící se na slunci. Upřímně se přiznám, že se mi z toho celkem zvedal pajšl vidět, jak se ty smažky valej z hotelů přes tuhle ulici na pláž, aby se pak k večeru zase převalili zpět. No, proti gustu ..., ale tohle náš šálek kávy není.

Takže asi tak, je to placka, ale nejdřív je třeba překonat asi 150 výškových metrů. K této fotce si připočtěte bezvětří a 30°, 5-6% stoupání, naši nerozježděnost a dojde vám, jak jsme v těhle místech asi vypadali. Dlužno dodat, že ačkoliv je to krajská silnice, tedy je tu celkem provoz (ano, čekal jsem dlouho, než se mi tahle fotka bez aut podařila), tak řidiči jsou tu velmi, velmi ohleduplní. Vůbec jim nevadí jet i pár stovek metrů vaší rychlostí, aby vás mohli předjet, až budou opravdu vidět daleko před sebe, objíždějí vás ne 1,5m, ale klidně až na druhou stranu vozovky. A navíc si všimněte těch širokých krajnic! V tomto ohledu není třeba se na Mallorce bát volit i rušnější silnice.

Prvních cca 20 km bude na Mallorce vždy nejhorších. Buďto to bude do kopce (a ne moc malého), nebo se budete proplétat zástavbou.
My už jsme tady odbočili na nejbližší odbočce za sa Torre.

Toto je luxusní hotel, Zoëtry Mallorca a do něj je zakomponovaná i tato kaple (snad). Přístupná není, ale dle fotek se tam pořádají svatby.

Hned z druhé strany je tento mlýn, který najdete snad v každé sbírce fotografií cyklisty, jenž ostrov navštívil.

No a takto vypadají místní cesty. Všude tu jsou kamenné, na sucho skládané zídky zakončené plotem. Věřte, že je tu problém najít místo, kde vyprázdnit močový měchýř.

A taky je tu spousta kaktusů, v podstatě je to tu rostlina plevelná. Můžete také mrknout na perfektně připravená kola BMC (díky Mallorcacyclingcenter.com). Ty bidony jsme za den byli schopni vypít i dvakrát, kdyby byly studánky, jistě i vícekrát.
Voda je tu totiž problém. Z kohoutku se nedoporučuje pít vůbec a na cestě můžete leda tak dokupovat PETky v obchodech a na benzínkách (cca 1€). Ty tu ve vnitrozemí ale moc k nalezení nejsou.

Dojeli jsme až k archeologickým vykopávkám Capocorb Vell (https://talaiotscapocorbvell.com/), což byla pravěká vesnice, ve své době na Mallorce největší a spadá pod tzv. talayotickou kulturu. Staré je to asi 2500 let. Pro odborníky je to asi terno, pro mne jen hromádky volně poskládaných kamenů.

My jsme se tu ale nezastavili kvůli pravěku, nás naopak zajímala moderna a to v podobě ledového pití. V tomhle vedru jsme si prostě to pivo dát museli, i když třetinka byla o dost dražší než u nás Plzeň.
Říkal jsem si, jestli by u nás měl někdo odvahu chtít za dva namazané chleby s rajčetem a třemi plátky šunky dvě stovky, tady to ale vysolíte rádi (je tam fakt napsáno 8 €).

Ano, tak tady jsme hodnou chvíli odpočívali u těch vykopávek.

Zkusil jsem je ještě vyfotit z dálky, ale vidět mnoho není, tak snad si podle toho alespoň uděláte představu, jak to tu kolem silnic za těmi ploty a plůtky vypadá.

O kus dál je ještě restaurace Cas Busso, kde mají vystavené tohle "umění". Pavouk z míchačky, koho by to napadlo?

A další kaktusy.

A další vykopávka (to je ta za plotem!).

Detail na plot, kterých ti jsou tisíce kilometrů. Skládají je nasucho z kamenů, které nanosí z políček a když mají víc peněz, dají tomu věnec z "betonu". Kupodivu jim to fakt drží.

Z dálky to vypadalo jako hřbitov, ale je to čerstvě zasazená vinice. Čekal jsem, že jich tu bude více, většinou však míjíme pouze olivovníky a to často jeden tu, a druhej hodně daleko od něj.

A taková tu najdete stavení, mnohdy od sebe i více kilometrů. Jen málokteré má komín.

Llucmajor a za ním Randa. Tam do toho sedla pojedeme později, dnes už to obracíme domů. Vypadá to jak malej kopeček, ale věřte, že jsme se slušně zapotili, když jsme to valili nahoru.

Jojo, tady ve vnitrozemí se jezdí krásně, klidně byste tu nakroužili po podobných silničkách stovky kilometrů.

Od Llucmajoru je to už jen z kopce. Opět typická scéna. Na jedné straně dálnice a vedle ní stará (asi) silnice, po které tu sviští nadšení cyklisté. Tam na horizontu jsou hory Serra de Tramuntana, tam se také podíváme (nejvyšší vrchol Puig Major 1436 m.n.m.).