Jdi na obsah Jdi na menu

Tour de Krkonoše 2009

8. 8. 2009

Abychom mohli zahájit dnešní první sjezd, musíme vyšlapat na cestu nad chatou.

Touto cestou sjíždí také koloběžky z Medvědína, což je jedna z atrakcí, kterou vám rozhodně doporučujeme vyzkoušet. Do Špindlu je to nejdříve trošku kostrbaté, kdo večer trošku přebral, bude to určitě hodně "prožívat". Ať to vezmete dolů jak chcete, stejně nakonec dorazíte ke známému špindlerovskému mostu.

Pak už do mírného kopečka vystoupáte do lyžařského areálu Svatý Petr pod lanovku na Pláně.

Za cestu nahoru zaplatíte 80 Kč, kolo je zdarma, jako na všech lanovkách v okolí. Vystupování se nebojte, kola vám hezky podají. Jo a mimochodem, až dole odbaví všechny cestující, pustí lanovku na nejvyšší rychlost, takhle rychle v zimě nikdy nepojedete.

Nahoře se určitě chvíli zastavte, když vám bude přát počasí, budete se moci kochat úžasným rozhledem, kde vlevo uvidíte Žalý a vpravo pak v dálce Labskou boudu a Zlaté návrší s Medvědínem. Je odtud vidět i chata TOS. Po vystoupení z lanovky pokračujte vpravo a pak dále po značené cestě.

Kdo už nyní pocítí potřebu se občerstvit, musí vystoupit vlevo a dojet kousek dál k bufetu, nebo pokračovat až k chatě Na Pláni. Najdete tam turistické značky, které vás hezky navedou na cestu, kterou my se nyní vydáváme přímo. Kopec jen hezky objedete.

Cesta je zprvu nezpevněná, ale jet se dá bez problému, jen dávejte pozor na odvodňovací stružky, které každou chvíli cestu křižují. Zkušení je přeskočí, ostatní si přibrzdí.

Od tohoto místa je to už po asfaltu až do Vrchlabí.

Odvážní zde naměří i více než 70 km/h, ale my vám takovou zběsilost nedoporučujeme, nikdy nevíte, zda vám z lesa pod kola nevyskočí nějaké zvíře nebo houbař.

V sedle pod Kopřivníkem se již nyní dá odbočit vpravo a po značené cyklostezce se po úbočí vrátit pod lanovku na Pláně, nebo přímo k přehradě Labská.

My však pokračujeme dál a po pár minutách jsme v Šestidomí. Jednak si tam můžete vyjednat projížďku na koních,

druhak (druhak se prý neříká) je tam i první restaurace, kterých dnes ještě potkáme několik.

Jakmile vyjedete z lesa dejte pozor, i když je to stále z kopce, silnice je více frekventovaná a její kvalita je také horší. Zvláště v aleji před Strážným!!! Před pár týdny tam byl smrtelný úraz, když jedno děvče jelo moc rychle a hrbol na cestě jí vymrštil přímo na strom. Kdo je opatrný, ten si ale cestu bude velmi užívat a bez problémů dorazí až do Strážného.

Právě z toho kopce sjedete, děti najdou ve Strážném i hezké hřiště. Dospělí se pak mohou v klidu občerstvit v hospodě U Černýho Petra.

Než vám trochu specifická obsluha  donese jídlo, porozhlédněte se kolem.

Zpátky jednak uvidíte Renerovky, tímto směrem je také již zavřený lom na mramor na Hříběcích boudách. Mimochodem Strážné, dříve Pommendorf, prý založili v době třicetileté války exulanti z Pomořan. První písemná zmínka o obci je z roku 1754.

Ale na druhé straně také uvidíte další z dnešních cílů, horu Žalý s lanovkou.

Věřte nebo ne, ale když to dobře vyjde, za hodinu budete koukat na Strážný právě z tohoto kopce na druhé straně.

Když se občerstvíte, pokračujte dále po zbrusu nové silnici dolů k Vrchlabí. Po cestě ještě minete vlevo daleko široko vyhlášené uzenářství U Hromase. My si tam koupili výborný pršut, ale má i skvělou prdelačku nebo dršťkovku. Nebojte, prodává ji pytlících na tlačenku, takže stačí mít jen místo v batohu ...

Po nové silnici, kterou si místní vyvzdorovali až pod hrozbou blokování silnice na Špindl, sjedete až do Vrchlabí. Tam se dáte vpravo po hlavní cestě, ze které po pár stech metrech odbočíte raději z frekventovaného provozu vlevo na druhý břeh Labe.

Jak dorazíte na parkoviště v Herlíkovích, budete muset vyšlapat ostrý kopec k dolní stanici lanovky na Žalý, ale i tam je pro vyčerpané připraveno občerstvení, někdy dokonce pouští i veřejnou sprchu.

Obsluha lanovky je trošku zmatená, ale nakonec to vždycky zvládne. Trošku nepochopitelně mají věšáky pouze na jedno kolo a jen na 15 sedačkách.

Opět byste neměli nikam pospíchat a podívat se zpět. V dálce totiž uvidíte Sněžku.

Ale také Strážný, kde jste před chvílí zírali právě na Žalý. Po kamenité cestě je to jen pár stovek metrů k rozhledně Žalý s fungl novou hospodou, která se bude otvírat co nevidět. Stojí na místě staré boudy, která vyhořela po válce.

Nyní nás čeká další sjezd až na Benecko, pravda, s jedním malým stoupáním. Ani zde není dobré moc spěchat, takové výhledy do vnitřních Čech najdete možná už jen na Černé hoře.

V jedno místě je vidět i zpátky přehrada Labská. Po slušně udržované cestě jedeme stále dolů, doporučujeme však to nepálit dolů až k chatě Žalý, ale odbočit vlevo o něco dříve k chatě Karolínka.

Budete za to odměněni úžasným panoramatem, který z cesty z Žalého neobjevíte, stromy totiž stále rostou a za pár let z ní asi nebude vidět vůbec nic. Zato od chaty Karolínka to bude stále stejné.

Vlevo se dá zahlédnout Dvůr Králové, pod vámi Benecko a vpravo pak v dálce Ještěd. Vsadíme se, že toto jste ještě nikdy neviděli. Znavení se zde pak mohou opět občerstvit.

Když budete mít plná bříška, opět pojedeme dolů. Vezměte to kolem chaty Žalý stále dál až na hlavní silnici (neodbočujte dříve do lesa) a dejte se vpravo. Projedete parkovištěm, které je kolem silnice až k první serpentýně. Zde totiž pojedete rovně a to směrem na Rovinku. Je to příjemná lesní asfaltová cesta bez provozu, kde po prvním krátkém kopečku nasadíte 3:7 a pofrčíte až na Rovinku.

Rovinka je opět místem občerstvení, dále pak budeme pokračovat stále rovně už přímo na Labskou. Cesta je to zprvu příjemná, sem tam kopeček, sem tam dolů, ale po průjezdu Třídomím, za restaurací U Piráta, se budete muset rozhodnout. Buďto se dáte dalším sjezdem až téměř k chatě Arnika (pak ale budete muset po silnici, po které jste přijeli, vyšlapat nahoru k chatě TOS - což je hnus), nebo pokračovat vlevo do kopce až nad Labskou (což je taky hnus) a pak k chatě TOS sjedete dolů. Je to opravdu dlouhé stoupání a unavení by měli volit sjezd do Labské.

A jsme u konce. Ujeli jsme téměř 30 km, ale sjeli více než 18, s převýšením 669 m.